Interview #2

Interview met Iris van den Hoek
Terwijl we in de trein zitten van Hilversum Sportpark naar Utrecht Centraal, spreek ik met Iris. Momenteel is ze werkzaam op de afdeling Xchange binnen de HKU. 10 jaar geleden is ze afgestudeerd op de school en heeft ze, voordat ze terugkeerde op de HKU, aan allerlei documentaires gemaakt. Ook nu is ze bezig met een reality documentaire over Amersfoort.

Research
Voordat je begint met filmen is het belangrijk om veel research te doen. Denk in het begin vooral erg breed en ‘out of the box’. Hoe ziet het maakproces eruit? Wat is het onderwerp? Wat wordt er verteld aan de kijker? Welke stijl wordt gebruikt? Welke locaties worden gefilmd? Welke mensen worden geïnterviewd? Het is immers verstandig om mensen te vragen die goed en enthousiast kunnen vertellen, dan iemand waar men alles uit moet trekken. Ze moeten van de gestelde vraag een verhaal kunnen vertelen. Dit komt immers veel beter over. Daar waar het begin heel groot en breed wordt getrokken, dien je het uiteindelijk steeds meer te gaan kaderen en het klein en simpel te houden.

Structuurschema
Voordat je aan de documentaire begint is het verstandig om een structuurschema te maken. Deze kun je vergelijken met een flowchart. Hierin schrijf je de gebeurtenissen die in de film zouden kunnen komen. Per onderdeel wordt opgeschreven wat je nodig hebt, wie je gaat filmen en welke beelden je nodig zou kunnen hebben. Het gehele structuurschema moet het verhaal al kunnen vertellen. Aan de hand van het gehele schema is uiteindelijk te bepalen welke scènes weggelaten kunnen worden of wat er wellicht nog ontbreekt. Misschien kloppen enkele scènes niet of staan ze nog niet in de goede volgorde. En in welke scene ga je de interactie erin verwerken? En hoe ga je de interactie erin zetten. De interactie hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Het moet aansluiten aan het verhaal. Een goed en mooi voorbeeld is de interactieve documentaire van de VPRO. De interactie in deze documentaire is dat de gebruiker tussendoor uit het menu onderwerpen kan openen en meer informatie hierover kan lezen. Simpel, maar effectief.

Interactief verhaal of documentaire?
Gezien de eerste ideeën die ik heb, denk Iris dat het verstandig is om allereerst na te gaan of ik een interactief verhaal of interactieve documentaire ga maken. Tussen deze twee zit een groot verschil. Daarnaast is het een moeilijk genre. Het is dus goed om vooral het proces erg goed te laten verlopen. Uiteindelijk weegt het proces zwaarder dan het product. Als DMDer moet je niet als AVMer gaan doen en denken, want dat leer je niet in enkele maanden. Daarnaast moet de kern uit het verhaal zien te komen. Probeer niet alles leuk te vinden, want op die manier wordt de documentaire veel te groot. Probeer de documentaire tot 15 minuten te houden. Dit kan heel lastig zijn voor iemand die enthousiast is over het onderwerp, maar er moet verplaatst worden in de kijker. Vinden zij het zo interessant als ene persoon lange tijd verteld over de geschiedenis van de Trabant? Wel is het goed om te bekijken wie je enthousiast wil maken? Op welke mensen richt je je?

Het product zelf
Nadat de research is gedaan, een structuurschema is gemaakt en je een stijl hebt gekozen, kun je gaan beginnen met de camera. Een storyboard of een script schrijven is niet nodig in dit geval. Je bedenkt een intro waar je van groot naar klein gaat om je verhaal te introduceren aan de kijker. Bijvoorbeeld: van Duitsland, naar DDR, naar problemen, naar de Trabant en het huidige fenomeen hiervan. Interview hooguit vier mensen die interessant zijn en goed kunnen vertellen. Bedenk hierbij op welke locatie geschoten word, het moet immers aanslaan. Ook als je onderweg bent naar bijvoorbeeld de fabriek kun je dit filmen. Interviews dienen vanaf statief gefilmd te worden. De mensen mogen niet in de camera kijken. Wanneer 2 mensen tegelijk gefilmd worden, dien je ze beide in beeld te hebben. Zo nu en dan kun je even inzoomen of de handen filmen of het product wat ze willen laten zien. Ook is er een mogelijkheid om oude beelden te gebruiken indien die voor handen zijn. Bepaalde fabrieken kunnen gesloten zijn of het land bestaat al niet meer, maar toch kun je van andere documentaires beeldmateriaal gebruiken en deze in je eigen film verwerken.

Nieuw gesprek
Omdat het gesprek heel interessant, maar heel kort was, spreken we binnenkort nog een keer af om meer te weten te komen over dit project.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: