Interview #3

Interview met Helmie Stil

Helmie Stil is in 2006 afgestudeerd als AVMer op de HKU. Ze zat in die tijd met maar 5 mensen in een klas en was voornamelijk gericht op regie documentaire. Ze heeft veel geëxperimenteerd, veel op pad geweest, veel praktijk gedaan, onderzoeken geschreven, maar was zeer filmgericht. Tegenwoordig is ze regisseuse en maakt ze alleen maar documentaires. In totaal heeft ze nu 3 documentaires gemaakt: ‘Les Frères’, ‘De wereld is plat’ en ‘Dat beloof ik’. In het jaar 2009 moeten 2 nieuwe documentaires deze lijst aanvullen.

De voorbereiding
De voorbereiding is per onderwerp verschillend. Normaal gesproken begin je op het punt 0. Dan komen de eerste ideeën en wordt er research gedaan. Je gaat boeken lezen, zoeken op internet, met mensen praten en indien mogelijk ook naar bijeenkomsten. Na het research gedeelte wordt het plan geschreven. Je verzamelt allerlei gegevens. Je kan een lijst maken van de bezigheden van mensen. Wat doen ze de hele week? Wat doen ze op maandag? Hoe laat gaan ze naar hun werk? Al deze gegevens sla je op in een lijst. Je hoeft niet per se een script, scenario of draaiboek te maken. Sommige mensen doen dat, maar je moet doen wat je het fijnste vind. Een plan dient geschreven te worden. Hierin schrijf je wat je wilt gaan doen met het project. Houd het open voor jezelf, want mochten er onverwachtse dingen gebeuren, kun je deze als een soort van cadeau beschouwen. Ook moet je kernvragen gaan opschrijven en hierbij beelden gaan bedenken. Op deze manier moet je de kern zien te vinden en de rode draad. Zelf is Helmie hier ongeveer een jaar mee bezig geweest met de documentaire ‘Dat beloof ik’.

Cameragebruik
Normaal gesproken maakt Helmie bij het maken van documentaires gebruik van maar 1 camera. Deze hoeft niet op statief, dit hangt namelijk geheel af van welke stijl je wilt hanteren. Wanneer je beelden persoonlijk wilt benaderen moet je sowieso geen statief gebruiken, bijvoorbeeld wanneer je ergens naartoe loopt. Bij strakke beelden juist weer wel, bijvoorbeeld een camerabeweging van het landschap. Camerabewegingen mogen niet over de as, dus de beweging moet overlopen op elkaar. Helmie heeft hier zelf mee geëxperimenteerd.

Interviews
Voordat je gaat filmen dien je research te doen. Wanneer je beperkte tijd hebt om ergens op een bepaalde plek te zijn, maar je wilt hier gaan filmen, is het verstandig om allereerst deze plek eens op te zoeken. Het moet namelijk niet zo zijn dat je mensen tot last moet zijn, omdat je de omgeving nog niet kent. Het researchgedeelte is dus enorm belangrijk alvorens je gaat filmen. Tijdens het interviewen stel je de mensen gerust. Je vertelt in grote lijnen wat je ongeveer wilt weten van de mensen, maar geeft nog niet de vragen prijs. Wanneer je dit zou doen, kunnen de mensen over antwoorden gaan nadenken en komt het niet meer spontaan over. Als het ware moet je er blanco instappen. Ook schrijf je voor jezelf geen vragen op een lijstje, maar hou je bepaalde vragen in je hoofd. Op deze manier krijg je meer een gesprek. Ook is het belangrijk om je op het gesprek te focussen. Voor interviews is het medium shot het mooiste. Wanneer je twee mensen tegelijk interviewt, is het mooi om ze beiden in beeld te krijgen en switchen tussen beelden waarin je maar één persoon in beeld hebt. Bijvoorbeeld het eerste shot diegene die verteld, en het volgende shot dat de ander luister. Op deze manier wissel je van standpunt en houdt je het beeld interessant.

Bewerken
Helmie heeft op school vaak haar documentaire gemonteerd. Nu zit ze samen met de editor. Het is namelijk erg goed als iemand anders je eigen geschoten film monteert. Het gevaar is immers dat je te enthousiast bent over je materiaal dat je sommige beelden te lang in beeld laat, terwijl mensen van buitenaf dit vervelend vinden. Uiteindelijk moet je juist zoveel mogelijk filmen, maar bij het monteren schrappen bij het leven. Het is lastig om te zeggen hoe lang je bepaalde beelden kunt laten staan, want dit hangt totaal af van de persoon en de emoties. Tussenshots die je gebruikt mogen hooguit 2 a 3 secondes duren. Een documentaire heeft bepaalde standaarden wat betreft de lengte. Voor tv mag een documentaire 50 minuten duren. Korte documentaires mogen hooguit 20 minuten duren.

Gebruik van muziek en voice-over
Helmie is geen voorstander van voice-overs, maar muziek is een van de belangrijkere dingen binnen een documentaire. Het mag niet opgemerkt worden, maar moet gevoelend versterken en aansluiten bij de beelden. Ook het geluid is erg belangrijk. Het moet duidelijk verstaanbaar zijn en rust uitstralen, anders wordt het te chaotisch. De kijker moet immers zijn/haar aandacht erbij kunnen houden. Om voice-overs te vervangen, kun je ook gewoon gebruik maken van beelden, deze kunnen immers ook iets vertellen. In feite zijn voice-overs alleen zinnig als het persoonlijk wordt.

Een goede intro
Bij een goede intro dien je persoonlijk te beginnen met pakkende zinnen, mooie beelden en goede muziek. In het geval van de Trabant is het de bedoeling dat de Trabant mooi in beeld wordt gebracht, ‘als een mooie vrouw’. Vervolgens werk je terug naar beelden over hoe het vroeger was, het grijze. Om dit te versterken kun je geschiedenisbeelden gebruiken. Voor de muziek is het verstandig om een sounddesigner te vragen die een goed stukje kan maken.

Interactieve film/docu
Helmie heeft nooit gewerkt met interactiviteit binnen films of documentaires. Maar mocht ze interacties erin toepassen, zou ze niet teveel interactiemomenten kiezen en vooral kleine simpele interacties. Een voorbeeld is ‘De zee die denkt”. Hier wordt gebruik gemaakt van twee knoppen die het verhaal bepalen wat je te zien krijgt.

Kortom
Bereid je goed voor, doe veel research, beschrijf het proces heel goed, vind de rode draad in het verhaal, vind goede mensen, maak mooie beelden en houd het kort.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: