Project voorstel #1 (update 21-03)

Voor mijn afstudeerproject ga ik een interactief verhaal maken over de Trabant. De Trabant is, voor diegenen die het niet weten, een auto die werd gebouwd in de DDR (Oost-Duitsland). In Zwickau stond de fabriek waar de auto’s werden gefabriceerd. Door tekort aan ijzer, machines en geld werden de Oost-Duitsers genoodzaakt om de auto’s te maken van duroplast. Om een Trabant te krijgen moesten mensen soms 18 jaar wachten, vele mensen schreven hun baby al in na hun geboorte, zodat ze jaren later een auto hadden. Door de jaren heen werd het model van de Trabant nauwelijks aangepast, door gebrek aan geld en doordat de regering de nieuwe modellen niet goedkeurde. De muur viel in 1989 en langzaam aan werden de Trabantjes aan de kant geschoven en kwamen steeds meer Westerse auto’s in het Duitse straatbeeld. In 1991 rolde de laatste Trabant uit de fabriek. Toch bleef de Trabant ook rondhangen en werd het een fenomeen en symbool voor DDR. De Trabant is inmiddels bijna 52 jaar oud en nog steeds rijden duizenden mensen er mee rond of knappen ze op. Er zijn vele Trabi-clubs en er worden vele meetings georganiseerd.

De Trabant lijkt misschien niet op een auto, klinkt niet als een auto en ruikt niet als een auto, maar ik zie de Trabant ook niet als een vervoersmiddel waarmee je alleen van A naar B kan rijden. Een Trabant is namelijk veel meer. Voor vele mensen is de Trabant een onveilige, stinkende auto. Ik wil in mijn productie het ongelijk van deze mensen bewijzen. Het is namelijk een auto met een lieflijke uitstraling, je kunt er gewoon niet boos op worden hoeveel problemen hij ook heeft. Ook de eenvoud van de Trabant is speciaal. Ieder persoon kan de auto repareren, ook al ben je niet zo technisch aangelegd. De Trabant kent een lange, maar vooral boeiende geschiedenis, maar kent ook veel persoonlijke verhalen. In mijn productie wil ik mijn eigen verhaal vertellen. Het moet geen verhaal worden die in losse onderdelen in elkaar steekt, maar het moet tot één geheel worden gesmeden. De gebruiker kan onderdelen overslaan, of juist terugvallen op een bepaald onderdeel.

De productie zal beginnen met een korte intro die de interesse van de gebruiker moet wekken. Daarna neem ik de gebruiker terug naar mijn jeugd en ook terug naar Oost-Duitsland waar mijn moeder is geboren en tot aan mijn geboorte heeft gewoond want daar begint ook mijn verhaal. Het verhaal gaat door totdat ik ook echt zelf een Trabant heb. Wanneer je een Trabant hebt, beland je in een bepaald wereldje waarin je veel nieuwe mensen ontmoet, maar ook in een wereldje dat je je auto beter leert kennen. Nu kan de gebruiker dan zelf aan de slag. De gebruiker kan naar bepaalde plaatsen rijden en daar meer informatie krijgen of mensen ontmoeten. Het uiteindelijke doel is om naar Zwickau te rijden waar één keer per jaar een hele grote Trabant-meeting wordt gehouden. Tijdens je reis stuit je ook op problemen, zoals het ook in het echte leven werkt. Door bepaalde mensen of plaatsen te bezoeken kun je door middel van korte videofragmenten en simpele interactiemomenten meer leren zodat je reis goed verloopt.

De productie zal veel video bevatten die ik zelf ga opnemen. Hiervoor zal ik ook naar Oost-Duitsland moeten, om bepaalde beelden te filmen zoals de fabriek, de grote Trabant meeting en de geboorteplaats van mijn moeder. Ook kan ik in Nederland nog veel mensen interviewen en beelden schieten. Om de geschiedenis levendig te maken wil ik gebruik maken van oude beelden om zo de gebruiker te laten zien hoe het er vroeger uitzag. Uiteindelijk komt al het filmmateriaal, nadat het bewerkt is, in Flash, waar ook de interactiemomenten erin worden verwerkt. Tot slot kan de gebruiker ook daadwerkelijk in een Trabant gaan zitten om het Trabi gevoel te beleven. Ik zal hiervoor dus mijn eigen Trabant voor de deur van de school parkeren. Als bonus, dus wanneer de gebruiker de reis goed doorstaat, mag men in de Trabant gaan zitten en even voelen hoe het is om in dit fenomeen te zitten.

Ik wil de gehele productie zo realistisch mogelijk houden. Wanneer de gebruiker kan interacteren probeer ik dit door middel van film te doen. Als dit onmogelijk blijkt, zal ik hiervoor foto’s gebruiken zodat het realistische gevoel zal blijven. De klikbare onderdelen kunnen dan door middel van een animatie gezien worden als een button. Om ervoor te zorgen dat de gebruiker weet waar hij is, zal hij door middel van een button altijd een landkaart kunnen bekijken waar hij zich op dat moment bevind. Ook zal hierop te zien zijn naar welke plaatsen de gebruiker zou kunnen reizen.

Voor het gehele proces dat ik zal gaan bewandelen voor deze productie, zal ik beginnen met kleine verhaaltjes schrijven die mogelijk in mijn productie kunnen komen. Door zoveel mogelijk van deze verhaaltjes op te schrijven, krijg ik een beeld welke in mijn productie passen en welke juiste niet. Hierbij schrijf ik tevens ook wat de gebruiker zou kunnen doen met betrekking tot de interactie. Uiteindelijk zal ik enkele prototypes maken, die moeten gaan weergeven hoe het er ongeveer uit zal zien en hoe het verhaal zal gaan lopen. Deze kan ik tekenen, maar ook via PowerPoint of Flash maken. Wat ik met name wil gaan leren tijdens het gehele proces, is dat ik mijn keuzes onderbouw. Dit was een van de kritieken bij mijn afgelopen project met de KLM. In dit project werkte ik enkel met video en moest ik het promo filmpje maken. Doordat de klant en mijn begeleiders zo enthousiast waren over dit filmpje, stond het al vast dat mijn beoordeling goed was. Het enige probleem was dat ik mijn keuzes niet verantwoorde. Dit wil ik nu wel doen en daarnaast een goede productie maken met een goed lopend verhaal die de gebruiker kan begrijpen.

Voor het vertonen van deze productie heb ik een computer, met muis en eventueel een toetsenbord nodig. Mocht ik een ruimte krijgen, wil ik deze zo DDR-mogelijk aanmaken. En uiteindelijk moet de Trabant ook voor de faculteit staan.

Thesis vraag:
Hoe kun je interactie gebruiken met films/verhalen vanachter je computer (op het web)?

In het begin van mijn thesis wil ik graag uitleggen wat een interactieve film precies is en hoe het toegepast kan worden. Dit houdt in dat ik wil gaan onderzoeken welke mogelijkheden er momenteel al worden toegepast om een interactieve film of verhaal te maken, zowel op het web als buiten het web. Op het internet zijn er al enkele interactieve films te zien die ik zou kunnen analyseren. De verschillen kunnen op een rijtje gezet worden. Ook is er een systeem, het Korsakow-systeem, dat het mogelijk maakt dat de gebruiker zelf kiest welk stuk film hij/zij gaat bekijken. Deze wil ik ook gaan analyseren. Daarnaast zijn er ook enkele games die zich voordoen als een soort film. Hierbij zou je ook kunnen spreken over een soort interactieve film. Ik wil hieraan ook een hoofdstuk besteden. Door de nieuwste technologie is er in de toekomst ook steeds meer mogelijk, ook al zou deze buiten het web getoond kunnen worden. Zo zou een mogelijkheid zijn om met de Nintendo Wii een film te kunnen bekijken waarin de gebruikers door bepaalde interacties films of verhalen kunnen bekijken.

Dus naast te vraag zou ik deze subvragen kunnen gebruiken:
– Wat is een interactieve film/interactief verhaal?
– Welke mogelijkheden zijn er om een interactieve film te maken?
– Voorbeelden van enkele interactieve films online en welke technieken gebruiken ze?
– Wat houdt het Korsakow systeem precies in en hoe werkt het?
– Kunnen games ook interactieve films zijn?
– Wat zou in de toekomst mogelijk zijn met interactieve films?

Geef een reactie

