Voorbereidingen DDR

Lianne en ik zijn van plan zaterdag 25 april naar DDR te rijden en hier 7 dagen te blijven. We rijden zaterdagmiddag aan richting Berlijn, waar we de eerste 2 dagen verblijven. Vervolgens reizen we door naar Dresden (en als er tijd over is naar Friedebach) om af te sluiten in Zwickau, de geboorteplaats van de Trabant.

Waarom heb ik gekozen voor deze 3 (misschien 4) steden?
In Berlijn zijn dagelijks nog Trabi safari’s (link: http://cms.trabi-safari.de). We zijn van plan om ook hieraan deel te nemen. Misschien kunnen we dan ook nog enkele mensen interviewen. De tour gaat langs belangrijke plaatsen zoals de muur waar een Trabant op afgebeeld staat, Checkpoint Charly (een mooi stuk geschiedenis van DDR, wat tevens ook het einde inluidde van de Trabant). Daarnaast is er in Berlijn een DDR-museum, welke ook het bezoekje waard is. (link: http://www.ddr-museum.de/)

In Dresden staat het oude huis van mijn oma, waar ik als klein ventje ook regelmatig was. Eigenlijk is door deze reizen hierheen mijn liefde voor de Trabant ontstaan. Een belangrijk onderdeel dus in mijn project om nog eens naar deze plek terug te keren. Ook woont hier nog familie van me, wellicht is het leuk om hier een klein interview te doen. Zij hebben de DDR echt meegemaakt van begin tot het eind. Hoe kijken zij aan tegen de DDR?

Mocht het lukken om naar Friedebach te gaan, kunnen we naar de oude boerderij van mijn overgrootopa. Ook deze man heb ik nog gekend en we zijn vaak op bezoek geweest bij hem. Een oom van me, die inmiddels gestorven is, had hie een Trabant en hier maakte ik ook mijn aller eerste Trabant rit. Ook iets om nooit te vergeten. Misschien is het leuk om hiervoor oud materiaal te gebruiken, want deze rit is vastgelegd.

Tot slot moet ik uiteraard naar Zwickau. Hier werd de Trabant jarenlang geproduceerd. Er staat in Zwickau een monument, ter ere van de Trabant (link: http://farm1.static.flickr.com/110/311916863_6779f011e2.jpg?v=0). Misschien niet heel erg bijzonder, maar het geeft wel iets aan dat een auto ene monument krijgt. Ook wil ik graag naar de fabriek waar de Trabant gebouwd werd, met een beetje geluk kunnen we hier ook nog naar binnen (link: http://static.panoramio.com/photos/original/4669155.jpg). En tot slot is in Zwickau ook het Auto Horch museum, ook wel het Trabant museum (link: http://www.horch-museum.de/).

Na Zwickau gaan we weer naar huis, met hopelijk veel bruikbaar materiaal!

Geef een reactie

